Choose your language:
Nederlands English

Masterclass Gezonde Korte Ketens: van lokaal naar internationaal


Masterclass Gezonde Korte Ketens: van lokaal naar internationaal

Welkom in de wereld van de paddenstoelen.

Die boodschap kregen alle deelnemers aan de tweede masterclass Gezonde Korte Ketens direct voorgeschoteld bij hun entree bij Banken Champignons. Daar kon tijdens de lunch direct geproefd worden van een heerlijke ragout en méér, verzorgd door Tonny van Eldijk. Naast gastheer Rob Banken was ook zijn vader Henk, de oprichter van het familiebedrijf, aanwezig. De passie voor de paddenstoel spatte er overal vanaf. Rob Banken deelde een stukje ontstaanshistorie met zijn gasten, maar stond ook stil bij de huidige bedrijfsvoering. Hij hamerde op consumentgericht denken, juist in plaats van productiegericht denken, en schetste een beeld van het ketenbedrijf: van grond tot mond.

 

Een van de ijzersterke punten van Banken Champignons richting de markt blijkt de leverzekerheid te zijn. “Vandaag besteld is vandaag geleverd”, zo luidt het credo. En dat leveren doet Banken onder meer aan Albert Heijn. De aanwezige collega’s kregen een keur aan informatie mee uit de wereld van de champignons. Zo leerden ze dat een champignon 5 procent per uur groeit, het best gedijt in een temperatuur van 2 graden Celcius én dat een korte omloopsnelheid noodzakelijk is. Banken vertoonde ook een bedrijfsfilm én maakte duidelijk dat champignons niet de enige lekkere paddenstoelen zijn. Hij onderstreepte zijn visie: samenwerken met telers en klanten en respect voor mens, dier en omgeving. Als kernwaarden van het bedrijf noemde hij ambitieus, integer, kwaliteit, passie en flexibel. 

 

 

Bij Banken gaat het werk 24/7 door. Het bedrijf is niet voor niets Europees marktleider en zo een voorbeeld voor velen. Na de sterke presentatie van Banken nam Diverzio-directeur Koen Nouws Keij de telers en kwekers mee in een verhaal over samenwerking. “Dat is de sleutel tot succes”, zo gaf hij mee. Hij verwees naar het cursusmateriaal en drukte de ondernemers op het hart om elkaar beter te leren kennen. Drie groepsleden – Gijs Jansen van Keesmakers, Annerie van Bommel van Van Bommel Beef en Pieter Vink van Boerenhart – vertelden in een gesprek met moderator Ton de Kort over hun bedrijf, hun kansen en uitdagingen. Ook van hun verhalen staken de collega’s in de zaal veel op. Halverwege de middag werd, verdeeld over drie groepen, een rondleiding verzorgd door het bedrijf, waarbij een uitgebreid kijkje achter de schermen kon worden genomen.

 

 

De middag werd afgesloten met een werkvorm in kleine subgroepjes. Daarin werden de kansen voor samenwerking met zorgorganisaties in kaart gebracht, werd gekeken welke stappen daarvoor nog gezet moeten worden én wat de uitdagingen zijn om tot een goede en succesvolle samenwerking te komen. Uit de plenaire terugkoppeling daarvan kwam heel sterk de wens naar voren om méér collectief te kunnen werken, een vraag waar vanuit het programma graag op wordt ingespeeld. Zo kunnen wellicht ook buiten de masterclasses al stappen gezet worden naar een mooie presentatie richting regionale zorginstellingen. Bij de volgende masterclass – op 7 februari – gaat het gezelschap op bezoek bij het Radboudumc in Nijmegen. Tijdens de laatste masterclass, op 18 april, pitchen de telers en kwekers hun producten voor een panel van inkopers van zorgorganisaties, in de hoop daarmee nieuwe business voor hun bedrijf binnen te halen.


YoutubeTwitterLinkedin