Choose your language:
Nederlands English

Gezonde korte ketens naar het Radboudumc


Gezonde korte ketens naar het Radboudumc

De derde masterclass Gezonde Korte Ketens bracht de deelnemende telers en kwekers uit de regio Oost-Nederland Midden over de vloer bij een zorginstelling. En wát voor een. Het gezelschap was woensdagmiddag 7 februari te gast in het immense Radboudumc in Nijmegen. Dat was de indrukwekkende locatie voor een uitermate geslaagde maar bovenal ook leerzame middag.

 

Impact on healthcare

Alleen de entree tot de parkeergarage van het Radboudumc moet al indruk hebben gemaakt op de deelnemers aan het programma, afkomstig uit het werkgebied van de Rabobanken Maas en Waal, Oost-Betuwe, Rijk van Nijmegen en Arnhem en omstreken. Van daaruit was het ook nog een hele route naar de Tuinzaal, de locatie van de masterclass. Daar werd het gezelschap gastvrij welkom geheten door contractmanager Angelique Stokkermans. Zij opende haar presentatie met een kort filmpje over de strategie van het Radboudumc. Daarin kwam de centrale missie -  to have a significant impact on healthcare – direct sterk naar voren. Men wil in Nijmegen voorop lopen en doet dat ook. “Daarbij is de patiënt het vertrek- én eindpunt”, stelde Stokkermans. “Die verdient de beste zorg.” Die patiënt wordt door het bieden van persoonsgerichte zorg geholpen om de juiste keuzes te maken. Daarbij maakt het ziekenhuis zich hard voor goede opleidingen, goed onderzoek en goede zorg. Stokkermans: “Wij willen innovatieve, duurzame en betaalbare zorg bieden: vandaag, morgen én in de toekomst.”

 

Succesfactoren

Ook de succesfactoren kwamen voorbij. Dat bleken 3 k’s te zijn: kosten, kwaliteit en klanttevredenheid. Deze worden vertaald in de kernwaarden samenwerkend, betrokkenheid en excellerend. Over samenwerkend gesproken: Stokkermans gaf het stokje door aan Bert van den Broek, General Manager van Vermaat, de partner die het eten en drinken voor de bezoekers én medewerkers van het Radboudumc invult. Hij nam zijn toehoorders mee door de ontwikkelingen van de voorbije jaren. Refererend aan Gezonde Korte Ketens stelde hij: “Wij hebben dat traject in twee stukken geknipt: hebben eerst gezorgd voor korte ketens en zijn die daarná gezond gaan maken.” Wat vergelijkinkjes tussen 2014 en 2017 maakten de zaal duidelijk dat daarbij forse stappen zijn gezet. Zo was het percentage duurzame inkoop van 9 % naar 45 % gestegen. De betrokkenheid bij de regionale leveranciers bleek hoog. Van den Broek schetste het belang van een goede communicatie tussen chefkok, horecamanager en leverancier. Hij liet ook wat zien van het vitaliteitsplan waarmee wordt gewerkt. Zo is het streven om in 2018 10 procent minder suiker, zout en vet in te kopen: “De boosdoeners in ons voedingspatroon”, zoals hij ze noemde.

 

Jasper Geijssen, vestigingsmanager van FoodforCare, mocht aansluitend vertellen welke spectaculaire stappen er op het gebied van de patiëntvoeding zijn gemaakt. “Lekker eten in het ziekenhuis kan het verschil maken”, zo betoogde hij. “De patiënt heeft recht op lekker eten en drinken, dat bijdraagt aan welbevinden en herstel.” Dat bleek prima te werken met het FoodforCare concept, waarbij patiënten door 7 kleine gerechtjes per dag als het ware worden verleid om te eten. Geijssen toonde aan dat door dit innovatieve concept ook de derving fors naar beneden was gegaan: van bijna 30 tot beneden de 10 procent, met dank aan de opgebouwde data. Meten is immers weten.

 

Samenwerking

Samenwerking bleek ook bij de deelnemers aan het programma een belangrijk item. Dat kwam naar voren toen Maarten Fischer namens Diverzio wat zaken uit een onder de telers en kwekers gehouden enquête presenteerde. Fruitteler Rob Janssen vertelde dat er na de vorige masterclass een basis was gelegd voor een gezamenlijke pitch van een aantal van de deelnemers. Een breed palet aan verse en gezonde producten kan zo worden geëtaleerd richting geïnteresseerde zorginstellingen. In de volgende groepsopdracht bleek ook al een distributeur in de eigen groep te zijn gevonden. Dat schept verwachtingen voor 18 april, wanneer de deelnemers – individueel maar dus ook gezamenlijk – hun producten gaan pitchen voor een panel van zorginkopers en andere geïnteresseerden.

Arts promovendus Dorian Dijxhoorn kreeg de ruimte om te vertellen over de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van FoodforCare op de eiwit- en energie-intake bij patiënten. Die invloed bleek fors. Patiënten krijgen met de huidige maaltijdcyclus veel meer eiwitten en energie binnen dan bij de traditionele voedingsservice van weleer. De afsluitende aanbeveling van de jonge onderzoekster sprak dan ook voor zich: “Dat ook andere gezondheidscentra naar het optimaliseren van hun voedingsservice moesten gaan kijken.” Haar verhaal werd ook met aandacht gevolgd door Patricia van Hoof en Hans van der Westen van de Voedselbank Nijmegen. Ook zij werken met een kwetsbare doelgroep, maken zich hard voor gezonder eten én voor het tegengaan van verspilling. Het duo mocht zich presenteren als ‘de schakel tussen verspilling en armoede’ en vertelde dat er in Nijmegen wekelijks 600 gezinnen een pakket komen halen. Daarin zit naar verhouding best veel ongezond voedsel. “Wij zijn het aan onze stand verplicht om onze klanten gezonder te laten gaan eten”, zo verwoordde Van der Westen het. Enkele van de aanwezige telers en kwekers wilden daar best een rol bij gaan spelen. En zo was het ook hier: missie geslaagd!

 

Een geanimeerde middag werd besloten met een rondleiding, waarbij letterlijk en figuurlijk een kijkje in de keuken werd geboden en afgerond met een hapje en een drankje. Daar werd al wel duidelijk dat het bezoek aan Radboudumc het enthousiasme over het verbinden van telers en kwekers en zorginstellingen alleen maar verder heeft vergroot. Iedereen gaat dus vol goede moed op naar de afsluitende masterclass van 18 april.

 

 

 


YoutubeTwitterLinkedin