De tientallen Limburgse agrifood-ondernemers die deelnemen aan Gezonde Korte Ketens – onderdeel van het programma LOF – kwamen op woensdag 22 januari weer bij elkaar. Twee maanden na de eerste masterclass bij Ons Boerenerf in Nederweert werd de tweede bijeenkomst gehouden bij een prominente Limburgse zorginstelling: GGZ Vincent van Gogh in Venray. In het fraaie Dienstencentrum werd het een middag boordevol vragen, variatie en verbinding. Zo hebben de deelnemers wéér een forse stap gezet, op weg naar de afsluitende pitches op 13 mei.
De telers, kwekers en andere agrifood-ondernemers keken hun ogen uit bij GGZ Vincent van Gogh. Dat begon al bij het oprijden van het indrukwekkende terrein aan de Stationsweg. Ook de ontvangst in het Dienstencentrum mocht er zijn. Daar had Pura Catering een smakelijke en gezonde lunch klaar staan, waarbij streekproducten de hoofdrol vervulden. Martijn Derks, manager bij Vincent van Gogh én al eerder actief in het programma Gezonde Korte Ketens, verwelkomde het gezelschap vol trots in de kapel. Hij refereerde aan het ‘enkeltje Venray’, dat vroeger een begrip was maar nu gelukkig een retourtje is geworden. ‘Wonen doe je thuis’ is namelijk één van de speerpunten bij Vincent van Gogh, waar men het motto ‘Gewoon Anders’ huldigt. In zijn presentatie ging Derks ook in op samenwerken in de (zorg)keten, waarmee hij een mooie brug sloeg naar het doel van het programma.
René van Bruxvoort, consulent eten, drinken, gastvrijheid en logistiek, nam het stokje over van zijn collega. Hij zoomde nadrukkelijk in op het belang van eten en drinken. Hij gaf aan dat in de visie en het voedingsbeleid van de GGZ-instelling wordt uitgegaan van het principe ‘herstel is haalbaar’. Het streven is om een gezond en verantwoord eetgedrag te bewerkstelligen, dat meerwaarde biedt voor de cliënt en waarbij eten en drinken een onderdeel vormen van de behandeling. De inbreng van cliënten wordt op het gebied van eten en drinken dan ook steeds groter. Pura Catering verzorgt in Venray het bedrijfsrestaurant. Salesmanager Jan-Willem IJsendoorn stond stil bij de meest ideale vorm van inkopen: verbinden in de omgeving. Hij refereerde aan het initiatief Van Lokaal Voor Lokaal, dat in de omgeving Nijmegen voortkwam uit het programma Gezonde Korte Ketens en waarvan Pura verse streekproducten afneemt. IJsendoorn liet ook nog diverse andere regionale leveranciers de revue passeren en besloot krachtig met: “Lokale samenwerking: het kán!”
Na drie presentaties op rij was het gezelschap wel even toe aan een break. Die werd verzorgd in de vorm van een rondleiding door het in het Dienstencentrum gevestigde museum van Vincent van Gogh, waarin óók de historie van de GGZ in Nederland aan de orde kwam. Onder leiding van een tweetal bevlogen vrijwilligers – Harrie en Ties – werd een boeiende rondgang gemaakt, die met een welverdiend applaus werd besloten. Daarná was het woord aan Jorg Lacroix, verantwoordelijk voor de marketing en communicatie bij totaalleverancier Daily Fresh Food, tevens partner van GGZ Vincent van Gogh. Met enkele mooie filmpjes profileerde hij de Limburgse versspecialist, die alles in eigen regie en beheer heeft en met name ook sterk is in sous-vide. Lacroix schetste ook een beeld van de criteria waaraan leveranciers voor Daily Fresh Food moeten voldoen. De presentatie van Paul Roelofsen, directeur van Oregional, sloot hier naadloos op aan. Hij nam de agrifood-ondernemers mee in de mogelijkheden om de levering van regionale producten te organiseren, benadrukte het belang van vertrouwen en gaf tevens aan dat het geen roze wolk is.
Alle sprekers schoven vervolgens, samen met Diverzio-directeur Koen Nouws Keij, aan voor een vragenvuur vanuit de groep. Er was op voorhand al een aantal vragen aangeleverd en daar werd breeduit op gereageerd. Van de rol van de groothandel tot het inschakelen van verwerkers en van de behoefte aan specifieke voeding tot het mogelijk samenwerken met cliënten uit de zorg: het kwam allemaal voorbij. In het afsluitende blok nam Nouws Keij de deelnemers mee in zeven stappen naar gezonde korte ketens: van inzicht in de werkwijze van de zorginstelling, via vraag en aanbod tot en met communicatie. De tips die hierbij voorbij kwamen werden gretig ter harte genomen door de deelnemers. Die bleken terdege te beseffen dat ze lang niet allemaal even ver zijn en dat er volop mogelijkheden zijn voor samenwerking en krachtenbundeling. Twee van de aanwezige ondernemers zijn op dat gebied al stappen aan het zetten, met de ontwikkeling van een ouderwets lekkere rijstepap. Gelet op het enthousiasme in de groep zal het daar vast niet bij blijven.
De volgende masterclass is op 11 maart. Deze vindt plaats bij Hoeve Rosa in Sevenum, één van de actieve deelnemers in het gezelschap. Dat wordt meteen de generale repetitie voor de pitches van de slotbijeenkomst, waarbij de agrifood-ondernemers hun bedrijven en producten zo optimaal en onderscheidend mogelijk moeten gaan presenteren aan een panel van zorginkopers.
Het programma ‘Gezonde Korte Ketens Limburg’ is onderdeel van het LOF programma en wordt uitgevoerd door Diverzio, in samenwerking met de Rabobank, Provincie Limburg, F-Fort en NEVI. Het wordt gerealiseerd met financiële steun van het Europees landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling, de Provincie Limburg en de lokale Rabobanken in Limburg.